سرطانهای شایع در زنان

سرطان های شایع و خطرناک زنان در ایران

 

سرطان های شایع و خطرناک زنان در ایران را بشناسید و با روش های پیشنهاد شده در مجله پزشکی دکتر سلام از این بیماری ها پیشگیری کنید. سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است  سالانه بیش از 30 هزار نفر از هموطنان در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند  با توجه به میزان بروز مرگ و میر بالا و بار سنگین مالی که بر دوش سیستم بهداشتی می‌گذارد.   

 

 

 سرطان به عنوان سومین اولویت بهداشتی کشور در نظر گرفته شده است و نیاز به مداخله برنامه‌ریزی شده‌ای به منظور پیشگیری و کنترل دارد  زنان نقش عمده‌ای در استواری نظام خانواده دارند . سرطانهای بانوان نه تنها از جنبه سلامتی خودشان ، بلکه از جهت اختلالی که در کانون خانواده و آرامش فکری و روحی فرزندان ایجاد می‌کنند ، مورد توجه چند جانبه قرار می‌گیرند .

 

سرطان بیماری مزمن بوده و مداوای طولانی نیز می‌طلبد . در طول این ماهها افراد خانواده از یکسو نگران سلامتی بیمار هستند که می‌تواند موجب اضطراب ، افسردگی و افت تحصیلی در فرزندان شود و از سوی دیگر فقدان فیزیکی مادر ، خصوصاً در مواردی که فرد ناچار است برای دسترسی به مراکز درمانی ، روزها و هفته‌ها از منزل دور باشد ، باعث بی‌نظمی امور منزل و فرزندان شده ، روند آسایش خانواده را مختل می کند.

 

درباره فاکتورهای زمینه‌ساز سرطان و راههای کاهش ریسک ابتلا به آن ، بحث زیادی شده است . در این قسمت توجه شما را به علائم هشدار دهنده سرطانهای شایع زنان و روشهای تشخیص بیماری در مراحل ابتدایی جلب میکنیم .

 

سرطان پستان :

 

در کشور ما شایعترین سرطان بانوان سرطان پستان است و بروز آن در استان خراسان بیش از اغلب نقاط کشور می‌باشد . از علائم آن می‌توان تودة پستان بدون درد ، ماموگرافی غیر طبیعی و در موارد پیشرفته ترشحات خونی ، تغییرات پوستی ، تغییر در اندازه و شکل پستان و زخم را نام برد.

 

متاسفانه حتی زنان جوان هم از ابتلا به سرطان پستان مصون نیستند ، خصوصاً آنکه در کشور ما اوج فراوانی سن سرطان پستان دهه چهار و پنج بوده که یک دهه پایین‌تر از آمارهای جهانی است. به همین دلیل توصیه می‌شود همه خانمهای جوانتر از چهل سال ، هر سه سال یکبار از این جهت معاینه شوند و خود نیز ماهی یکبار پستانهای خود را معاینه کرده ، در صورت وجود هرگونه یافته غیر طبیعی با پزشک خود مشاوره کنند. از چهل سالگی باید افزون بر معاینات ، ماموگرافی (تصویربرداری از پستان) هم سالانه انجام شود . با تکرار این بررسی‌ها به صورت منظم ، می‌توان سرطان پستان را در مراحل اولیه شناسایی و نسبت به درمان قطعی آن اقدام  کرد.

 

سرطان تخمدان :

 

سرطان تخمدان شایعترین سرطان دستگاه تولید مثل زنان در ایران است و به طور معمول در سنین بالا و پس از یائسگی دیده می‌شود .

 

این بیماری حتی در اندازه‌های کوچک هم می‌تواند انتشار داخل شکمی داشته باشد . هنوز هیچ روشی برای تشخیص سرطان تخمدان در مراحل اولیه در افراد بی‌علامت استاندارد نشده است . یافته‌های شایع در موارد علامتدار عبارتند از :

 

علائم گوارشی مثل سوء هاضمه ، تهوع ، سیری زودرس ، نفخ و یبوست ، بزرگی شکم بدون دلیل مشخص ، و تودة تخمدانی در یک زن یائسه که به طور تصادفی کشف شده است. در صورت وقوع هر یک از این علائم و تداوم آن با وجود درمان ، فرد باید با پزشک خود مشورت کند و در صورت لزوم تحت بررسی‌های تشخیصی چون سونوگرافی و غیره قرار گیرد.

 

سرطان رحم :

 

سرطان رحم شایعترین بدخیمی دستگاه تولید مثل زنان دنیا است که در اغلب موارد با خونریزی غیر طبیعی مشخص می‌شود. همچنین ترشحات واژینال بدبو ، و در موارد پیشرفته مشکلات ادراری و روده‌ای ناشی از فشار تومور و کمردرد از علائم این بیماری به شمار می‌رود . توصیه می‌شود هر خانم یائسه که دچار خونریزیهای غیر طبیعی دستگاه تناسلی شده و یا هر خانم در سنین باروری که پریودهای غیر طبیعی دارد ، باید به متخصص زنان مراجعه و تحت بررسی‌های لازم قرار گیرد .

 

سرطان دهانه رحم ( CERVIX ) :

 

یکی از سرطانهای شایع زنان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان ( پس از سرطان پستان ) در زنان 20 الی 29 سال است . از آنجا که تبدیل مرحله نهفته (Preinvasive) سرطان دهانه رحم به فاز تهاجمی سالها طول می‌کشد ، می‌توان با انجام سالانه پاپ‌اسمیر ( نمونه سلولی گردن رحم ) ، سرطان این ناحیه را در مراحل زودرس شناسایی کرد . از زمان بکارگیری پاپ‌اسمیر مرگ و میر ناشی از این بیماری به میزان 70 درصد کاهش یافته است . توصیه می‌شود همة خانمهایی که حداقل 21 سال دارند سالی یکبار تحت نظر متخصص زنان یا مامای ورزیده ، پاپ‌اسمیر و معاینه لگن را انجام دهند . اگر چند سال متوالی نتایج بررسی‌ها طبیعی باشند می‌توان معاینات را با فواصل طولانی‌تر تکرار کرد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.