ضرورت مصرف مکملها در کودکان زیر 2 سال

ضرورت مصرف مکمل ها درکودکان زیر 2 سال

یکی ازراهکارهای عمده برای پیشگیری وکنترل کمبودریزمغذیها درکودکان ، مکمل یاری است. درکشورمابراساس نتایج

بررسی های کشوری انجام شده کمبود آهن وکم خونی ناشی ازآن درکودکان زیر 2 سال کشور شایع است .   ادامه مطلب ...

اهمیت مصرف مکملها در کودکان

یکی از راهکارهای عمده برای پیشگیری وکنترل کمبودریزمغذیها درکودکان ، مکمل یاری است. درکشورمابراساس نتایج بررسی های کشوری انجام شده کمبود آهن وکم خونی ناشی ازآن درکودکان زیر 2 سال کشور شایع است . کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن با عوارض متعددی که بعضا غیر قابل جبران است همراه است. مطالعات نشان داده است که اثرات نامطلوب فقر آهن در دوران جنینی و 2 سال اول زندگی کودک بر رشد و تکامل مغزی غیر قابل جبران است. اگر چه کمبود آهن می تواند در تمام مراحل زندگی سبب کاهش قدرت ادراک و یادگیری گردد، ولی اثرات نامطلوب کم خونی در دوران شیرخوارگی و اوایل کودکی غیر قابل جبران است. تکامل و هماهنگ شدن حرکات کودکان کم خون به تاخیر می افتد و این کودکان در مدرسه نیز یادگیری کمتری دارند. ضریب هوشی این کودکان 5 تا 10 امتیاز کمتر از حد طبیعی برآورد شده است. در کودکان مبتلا به کم خونی فقر آهن میزان ابتلا به بیماریهای عفونی بیشتر است زیرا سیستم ایمنی آنها قادر به مبارزه موثر با عوامل بیماریزا نیست.

کمبود ویتامین A ازدیگر مشکلات تغذیه ای شایع درجهان بشمار می رود. افزایش مرگ و میر در اثر بیماری به ویژه سرخک در کودکان مبتلا به کمبود ویتامین A گزارش شده است و خطر ابتلا به بیماری های تنفسی و اسهالی در این کودکان 2 تا 3 برابر بیشتر است. اختلال در سیستم خون سازی، کاهش رشد و افزایش ابتلا به بیماری ها به دلیل کاهش قدرت ایمنی بدن از دیگر عوارض و پیامدهای کمبود ویتامین A می باشد. کمبود ویتامین D نیز درشیرخواری منجر به بیماری ریکتز یا راشیتیسم می شود .

براساس دستور عمل های وزارت بهداشت ، به منظور پیشگیری وکنترل کمبود این ریزمغذیها وکاهش عوارض نامطلوب آنها بر سلامت کودکان لازم است کلیه کودکان زیر 2 سال مکمل های آهن ، مولتی ویتامین ویا A و D را مطابق با پروتکل های تدوین شده مصرف نمایند.

   دانلود : ضرورت_مصرف_مکمل_ها_درکودکان_زیر_2_سال.pdf           حجم فایل 96 KB
.

پیشگیری از سوانح وحوادث در کودکان

پیشگیری از سوانح و حوادث در کودکان

سوانح و حوادث، در همه دنیا جزو علل شایع مرگ و میر یا ایجاد معلولیت جسمی و آسیب های روحی هستند. مرگ فرزند از لحاظ علمی بدترین و سنگین ترین ضربه روحی ممکن برای یک انسان می باشد و ایجاد یک مشکل غیر قابل حل جسمی که یک عمر زندگی فرزند کسی رو سخت و تلخ کنه هم دست کمی از این مساله ندارد.

  ادامه مطلب ...

نحوه شروع غذای کمکی در کودکان

نحوه شروع و ادامه تغذیه کمکی

1-    تغذیه کمکی را با فرنی آرد برنج از هفته اول ماه هفتم شروع نموده و با رعایت نکات زیر طی 12ـ6 ماهگی به مرور گروههای مختلف غذایی را در رژیم او بگنجانید.

2-    هرغذای کمکی رابرای شیرخوار از 2ـ1 قاشق مرباخوری شروع ودرطی7روزآن رابه4 تا 5 قاشق مرباخوری وروزی 3 مرتبه برسانید.

3-    دقت کنیدکه شروع غذای کمکی جدیدبه معنی قطع غذاهای کمکی قبلی نیست بلکه برای متنوع ساختن تغذیه شیرخوارمیتوانید 2 یا 3 نوع ازغذاهای کمکی را که قبلاً نیز به شیرخوار داده اید تهیه کرده و در طول روز به او بدهید ولی ارزش سوپ از نظر غذایی بیشتر است.

4-    رعایت بهداشت مواد غذایی و بهداشت فردی در تهیه غذا و تغذیه شیرخوار الزامی است.

5-    همزمان با افزایش سن شیرخوار دفعات تغذیه تکمیلی را به روش زیر افزایش دهید.

 

سن شیرخوار

دفعات تغذیه تکمیلی در روز

ماه هفتم

از یک بار در روز شروع کرده و به 3 بار در روز برسانید

ماه هشتم

4 بار

ماه نهم و دهم

4 تا 5 بار

یازدهم و دوازدهم

5 بار

 

 

  ادامه مطلب ...