عادات غذایی مناسب برای خانواده

پنج عادت غذایی مناسب برای خانواده

 پنج عادت غذایی مناسب برای خانواده

کودکانی که با خانواده غذا می‌خورند بیشتر با اعضای خانواده در ارتباط قرار می‌گیرند و در نتیجه توانایی بهتری در تنظیم رفتارهای خود دارند. به گزارش خبرنگار «نیمرخ » برنا زندگی کودکان و نوجوانان می‌تواند بسیار پیچیده باشد. فشارهای مدرسه و فشارهای دوستان و والدین می تواند استرس هایی را به آن ها وارد کند که گاه منجر به عادات غذایی نامناسب و ادامه آن تا بزرگسالی شود.


  خوشبختانه والدین می توانند محافظت از فرزندان را به سرعت شروع کنند و یک سبک سالم زندگی را برای کودکان و نوجوانان آماده کنند. یک سبک زندگی سالم با یک خانه سالم و کمک کردن به فرزندان برای یک انتخاب هوشمندانه شروع می شود.

عموماً کودکان به غذاهایی که آماده و در دسترس هستند و به راحتی خورده می شوند، علاقه نشان می دهند مانند یک بسته کوچک سیب خورد شده که در پایین ترین قسمت یخچال گذاشته شده است. گاهی والدین از یک دسر به عنوان جایزه برای تغذیه سالم استفاده می کنند.

اما استفاده از غذاهای نامناسب به عنوان جایزه در واقع تشویق به عادات اشتباه غذایی است. تحقیقات نشان داده اند کودکانی که والدین آن ها برای تشویق یک رفتار از غذا استفاده کرده اند، بیشتر غذاهایی را که به عنوان جایزه یا تشویق به آن ها داده شده است ترجیح می دهند. تغذیه سالم احتیاجی به نقشه کشیدن ندارد؛

بایستی کودکان به غذاهای سالم با انگیزه بنگرند. عمل غذا خوردن به اندازه نوع تغذیه با اهمیت است. برای مثال تحقیقات نشان داده اند کودکانی که با خانواده خود سر یک میز غذا می خورند از رژیم مناسب تری برخوردارند. کودکانی که با خانواده غذا می خورند


بیشتر با اعضاء خانواده در ارتباط قرار می گیرند و در نتیجه توانایی بهتری در تنظیم رفتارهای خود دارند و این موضوع باعث می شود کمتر دست به رفتارهای پرخطر بزنند. به بیانی دیگر کودکانی که عادت دارند به هنگام غذا خوردن تلویزیون ببینند یا اغلب بیرون از خانه غذا می خورند از رژیم غذایی مناسبی تبعیت نمی کنند. خوردن غذا با خانواده یک پدیده است؛


اگر حتی غذایی که با خانواده می خورید بسیار ساده باشد می تواند شما را به سمت نگرش سالم تری سوق دهد. در انتها نکته بسیار مهم آنست که والدین در شیوه تغذیه نقش یک الگو را برای کودکان بازی می کنند و عامل اصلی در تغییرات غذایی هستند. تغییر مدل تغذیه از یک مدل مناسب به مدل مناسب دیگر می تواند بسیار موثر باشد.

ورزش خانوادگی هم می تواند یکی از عناصر بسیار مهم برای رژیم غذایی باشد. - به اعضای خانواده اطمینان دهید که اکثر غذاهای خانه سالم است جانشین کردن ماست کم چرب و دوغ و انواع میوه می تواند گزینه خوبی برای بستنی باشد.


- یک مدل غذایی مناسب را ایجاد کنید کودکان از الگوها یاد می گیرند. کودکانی که می بینند والدین آن ها غذاهای سالمی را می خرند و می خورند از آن ها یاد می گیرند که تغذیه مناسبی داشته باشند.


- از بکارگیری غذا به عنوان جایزه پرهیز کنید غذا نباید معیار اندازه گیری رفتار خوب باشد. وقتی از غذا و غذاهای نامناسب به عنوان جایزه استفاده می شود گاهی منجر به آن خواهد شد که کودکان به صورت خودخواسته به سمت غذاها و عادات غذایی مناسب و همچنین رفتارهای مناسب حرکت نکنند.

- سعی کنید وعده های غذایی خانوادگی داشته باشید با خانواده غذا خوردن تنها موقعیتی برای سهیم شدن در زندگی فرندانتان نیست بلکه می تواند موقعیتی برای حرف زدن راجع عادات غذایی و رفتاری باشد.


-در بیرون غذا خوردن را محدود کنید اگر اطلاعات مناسبی در مورد محتوایات غذاهای بیرون نداشته باشید نمی توانید کودکان خود را از ناسالم بودن آن ها مطلع و آن ها را برای استفاده نکرن قانع کنید.


گاهی دلیل تاکید کودکان برای بیرون غذا خوردن به خاطر جذابیت های محیطی و جمع خانوادگی آن است. سعی کنید این نیازها را از طریق پارک، سینما، شهر بازی و دیگر فعالیت ها برطرف کنید. به گفته «مری الورد» دکترای روانشناسی: « محیط خانوادگی سالم مهمترین بخش برای داشتن کودکی سالم است »

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.