با شروع فصل بازگشایی مدارس بسیاری از مادرانی که فرزندانشان برای اولین بار به مدرسه میروند با مسأله ترس کودک از مدرسه مواجه میشوند. ترس از مدرسه به« اجتناب و بیمیلی شدید برای رفتن به مدرسه »تعریف میشود، کودکان مبتلا به این مشکل از نگرانی درباره وقوع یک اتفاق ناگوار صحبت میکنند و از علائم جسمی مانند سردرد، دلدرد، درد معده و تهوع شکایت دارند. اگرچه ترس از مدرسه ممکن است در کودکان دورههای مختلف تحصیلی وجود داشته باشد، ولی کودکان کلاس اول نوع ترسشان با کودکان دورههای دیگر متفاوت است. بعضی از آنان تقریباً دچار اختلال اضطراب جدایی از والدین به خصوص مادرشان هستند. |
سلامت نیوز: اصطلاح ناتوانی های یادگیری ،بر ناتوانی آن گروه از خردسالان و دانش آموزانی دلالت دارد، که با وجود برخوردار بودن از هوش
طبیعی یا حتی بالاتر از طبیعی و اندامهای بینایی ، شنوایی و حرکتی سالم و نیز محیطی بهنجار از نظر عاطفی ، فرهنگی و اقتصادی در یک یا چند فرایند روان شناختی پایه، که مربوط به درک یا استفاده از زبان شفاهی یا کتبی است، اختلال دارند. اختلال افراد دچار ناتوانی های یادگیری، ممکن است به صورت ناتوانی در گوش دادن ، فکر کردن ، خواندن ، نوشتن ، هجی کردن و محاسبات ریاضی نمایان شود .
برخی از دانش آموزان دچار ناتوانی های یادگیری ،ممکن است در یادگیری خواندن با مشکل بزرگی مواجه شوند ، اما در قلمروهای دیگری نظیر ریاضیات ، موسیقی ، ورزش یا هنر، تواناییهای چشمگیری داشته باشند . عده ای آن قدر استعدادهای درخشان از خودنشان میدهند ،که به کودکان تیز هوش و مستعد معروف می شوند . این افراد ممکن است سرعت انتقال ، کنجکاوی ، قدرت تجسمو شور و ذوق بی حد و مرزی داشته باشند ، اما نتوانند مثلا محاسبات ریاضی انجام دهند .
اختلالات یادگیری (بررسی اختلال دیکته یا نوشتن در کودکان)
مقدمه
بسیارند کودکانی که ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی و قد و وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است. هوششان کمابیش عادی است، به خوبی صحبت میکنند، مانند سایر کودکان بازی میکنند و مثل همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار میکنند، در خانه نیز خود یاریهای لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنان واگذار میکنند به خوبی انجام میدهند و از رفتار و اخلاق عادی برخوردارند. لیکن وقتی به مدرسه میروند و میخواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند دچار مشکلات جدی میشوند. بیش از یک قرن است که متخصان علوم تربیتی و روانشناسی و گفتار درمانی در پی تشخیص و درمان مشکلات این قبیل کودکان بودهاند.
اختلالات روانی کودکان و نوجوانان
در دنیاى امروز، والدین براى تربیت فرزندان خود با چالش هاى بى شمار و دشوارى روبرو هستند امکانات عصر فناورى که دسترسى همگان را به اطلاعات و قدرت ناشى از آن افزایش داده، مدیریت سنتى والدینى را که مبتنى بر کنترل اطلاعات و قدرت ناشى از آن است، با دشوارى روبرو ساخته است. گذر از دوران سنت به مدرنیته سبب شده که کودکان و نوجوانان در معرض انواع آسیب هاى روانى باشند، به طورى که آخرین تحقیقات نشان مى دهد که 20 درصد از کودکان و نوجوانان ایرانى به نوعى از اختلالات روانى رنج مى برند. منطبق نشدن والدین با شرایط جدید، باعث ایجاد احساس درماندگى در آنها و در کودکان و نوجوانان شده است. افزایش شمار اختلالات روانى در میان کودکان و نوجوانان، ما را بر آن داشت تا با دکتر «جواد علاقبند راد» رئیس انجمن روان پزشکى کودک و نوجوان ایران گفت و گو کنیم.
شب ادراری چیست و معمولاً در چه سنی مشاهده میشود؟
شب ادراری چیست و معمولاً در چه سنی مشاهده میشود؟
بهطور کلی خیس کردن محل خواب، بعد از حدود سن سه سالگی در کودکان را شبادراری میگویند. البته اکثر بچهها در سن سه سالگی کنترل طبیعی مثانه را بهدست میآورند.قابل ذکر است که در دخترها این کنترل زودتر از پسرها حاصل میشود. شب ادراری در سنین بعد از سه سالگی و حتی تا حدود 10سالگی هم گاها ممکن است دیده شود.
علت ایجادکننده شبادراری چیست؟
علت ایجاد کننده ی شبادراری در بیش از 50 درصد کودکان، رشد دیررس دستگاه عصبی یا وجود یک اختلال داخلی در سیستم عصبی عضلانی میباشد. آمار نشان میدهد در 30 درصد کودکان، شبادراری میتواند منشا روانی داشته باشد. در 20 درصد کودکان شبادراری میتواند به دنبال یک بیماری عضوی بهوجود آید.
ادامه مطلب ...