علت اختلال رشد در کودکان

علت اختلال رشد درکودکان:     

ناکفایتی رشد یا FTT وضعیتی است که در بیشتر در کودکان زیر 2 سال رخ میدهد و عبارتست است از تاخیر یا توقف در رشد.

تشخیص FTT با موارد زیر صورت می گیرد:


1- وزن زیر صدک 3 باشد.
2- وزن کمتر از 80% وزن ایده /ال باشد.
3- صدک وزن کودک به اندازه 2 صدک اصلی از صدک رشد استاندارد او اختلاف پیدا کند.

 

 علت شناسی :


دلایل بروز FTT به دو دسته تقسیم میشوند:


1- دلایل ارگانیک:

افت رشد به دلیل وجود یک بیماری حاد یا مزمن(مثل عفونت) که در جذب یا متابولیسم مواد مغذی تداخل میکند و یا نیاز به انرژی دریافتی را افزایش میدهد،رخ میدهد.


2- دلایل غیرارگانیک:

بیشتر به عوامل محیطی،روانی و اجتماعی بر میگردد مثل عدم دریافت غذای کافی.80% بچه های FTT دلایل غیر ارگانیک دارند.فقر مالی،کاهش اشتها،عدم داشتن دانش و فهم کافی در مورد شیوه های صحیح غذا دادن ،تعداد زیاد فرزندان،شیر ناکافی مادر (بدلیل فقر غذایی مادر،استرسهای روحی مادر و ...)از جمله این دلایل هستند. FTT غیرارگانیک بیشتر در سن زیر یکسال و حدود 6 ماهگی رخ میدهد.


گاهی هم FTT به شکل مختلط رخ میدهد یعنی دلایل ارگانیک و غیر ارگانیک با هم بروز میکنند.

تشخیص FTT :


3 نکته کلیدی در تشخیص FTT ،بررسی منحنی رشد،گرفتن تاریخچه غذایی کودک و معاینه فیزیکی است.

معمولا 3 نوع FTT تشخیص داده میشود:


نوع 1:

قد و دور سر طبیعی است و وزن کاهش یافته است که میتواند در اثر تغذیه نامناسب یا یک بیماری حاد باشد.وزن حساس ترین شاخص در تعیین وضعیت تغذیه کودک است و در تشخیص FTT اهمیت زیادی دارد.اگر بدن کودک غذای کافی دریافت نکند،از توده چربی و حتی ماهیچه ای خود استفاده میکند تا بتواندمواد مغذی مورد نیاز را فراهم کند.


• کاهش وزن اغلب نشان دهنده وجود سوءتغذیه است.


البته باید به خاطر داشت که نوزادان در 15-10 روز اول تولد وزن کم میکنند که شاید به خاطر کاهش آب بدن باشد و این وضعیتی عادی است


نوع 2:

دور سر طبیعی است و وزن و قد کاهش یافته است که ممکن است ناشی از اختلالات اندوکرین،کوچک بودن ژنتیکی جثه یا دیستروفی استخوان باشد.


نوع 3:

قد و وزن کاهش یافته و دور سر کمتر از مقدار طبیعی است.این نوع FTT در اثر تاخیر رشد داخل رحمی، نقص در سیستم عصبی ،عفونت های داخل رحمی و ... رخ میدهد.

اگر پدر و مادر هر دو جثه کوچک داشته باشند کودک به احتمال زیاد به طور ژنتیکی ریز جثه است و ناشی از سوءتغذیه او نیست.

اگر گرفتن تاریخچه یا معاینه فیزیکی نشانگر FTT نبود ، میتوان از آزمایشات بیوشیمیایی استفاده نمود؛از جمله شمارش گلبولهای قرمز،بررسی غلظت و اسیدیته ادرار،ESR,BUN،آزمایش مدفوع،غلظت الکترولیت ها در کودکی که سابقه اسهال و استفراغ دارد ،سطح تیروکسین در صورتی که رشد وزنی او تحت تاثیر قرار گرفته است و اندازه گیری فشارخون.

درمان :


توصیه میشود کودکان مبتلا به FTT نوع 2 و 3 به پزشک متخصص اطفال ارجاع داده شوند و برای کودکان مبتلا به FTT نوع 1 هم بسته به شدت آن اقدامات لازم انجام شود.


• هدف از درمان FTT بهبود وضعیت رشد کودک است.در FTT ارگانیک ابتدا باید عامل بیماری را بر طرف کرد و سپس کمبود تغذیه ای را جبران نمود.

• برای کودک FTT باید یک رژیم غذایی که کالری کافی برای افزایش رشد او فراهم کند تنظیم نمود.(تقریبا 150% کالری مورد نیاز برای سن او را باید در نظر گرفت.)


• معمولا برای همه کودکان سوءتغذیه ای مکمل مولتی ویتامین/مینرال از جمله آهن و روی توصیه میشود.


• برای کودکان شیرخوار، شیردهی باید ادامه پیدا کند و حتی اگر بچه توان مکیدن ا ندارد، مادرباید شیر خود را دوشیده و با فنجان و قاشق کوچک به بچه شیر بدهد.


• برای کودکانی که غذا دریافت میکنند،باید دفعات تغذیه را بیشتر کرد و هر 3-2 ساعت یکباریا بیشتر به او غذا داد.


• برای بالا بردن کالری غذا،به هر وعده غذایی کودک بهتر است2-1 قاشق مرباخوری روغن مایع یا کره اضافه شود.


• استفاده از جوانه غلات (گندم و ماش)،عصاره استخوان قلم،پودر کنج یا بادام به مغذی کردن غذای کودک کمک میکند.


• مصرف زیاد آب میوه و نوشیدنیهای شیرین(اغلب در مقادیرcc 900-360) میتواند FTT را تشدید کند.مصرف آب میوه باید تا زمانی که کودک به وزن مناسب نرسیده است بهcc 180-120محدود شود.


• با توجه به اینکه تغذیه خوب در سالهای اول زندگی اهمیت زیادی دارد،کودکان FTT ،در اثر سوءتغذیه در معرض خطر عقب ماندگی ذهنی و رفتاری هستند(مانند دیر زبان باز کردن،اختلالات رفتاری و ...).کودکان FTT زیر یکسال و به خصوص زیر 6 ماه ،یعنی زمانی که مغز بیشترین میزان رشد خود را دارد،ازاین نظر در معرض خطر بالایی هستند و لذا باید به تغذیه کودکان در این سن توجه کافی نمود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.